Om oss


Sandland Holding AS er et familieforetak. Selskapet var etablert i 1994 og er et investeringsselskap. Vårt fokusområder er omstilling av selskaper og eiendomsutvikling. Selskapet har en bokført EK på NOK 80 000 000,- men den reelle verdien er betydelig høyere. Resultat for 2019 var NOK 26 000 000. Gunleik Sandland føldt 1943 og Thomas Sandland født 1970 er grunnleggere av firmaet.

  • Rehabilitering av leiligheter
  • Bygg og anlegg – Bygging av infrastruktur som VVA, overganger, kulverter, veier og større og mindre næringsbygg.
  • Akvisisjon av landområder og regulert til bolig og næring
  • Handel
  • Kjøp av selskaper som ønsker vekst
nøstegaten 56 sandland holding

Vi har lang tradisjon for å samarbeide med partnere og har stor tro på at det kan skape store verdier. Dette har vi fått til med partnere som I.K Lykke med oppbygging av Bunnpris Vest AS fra en beskjeden omsetning til NOK 1,1 milliarder på 10 år. KB Gruppen AS hvor vi sammen bygget opp Vestlandsentreprenøren til en virksomhet med NOK 1,3 milliarder i omsetning og Vestland Eiendom AS hvor vi har mange hundre boliger under regulering.

I 2019 og 2020 har vi kjøpt Florvaag Hus AS, Vestkyst Bygg AS og 45% av Saneringsgruppen AS. Selskapene har nå en betydelig vekst og utvikling. Vi har stor interesse dersom det er drivere av selskaper som ønsker partnere for videreutvikling av sine selskaper.

Våre ansatte

thomas sandland

Thomas Sandland

Daglig leder

Halvor Gunleik Sandland

Halvor Gunleik Sandland

Styreformann

Tlf: +47 982 47 609
Epost: Gunleik@sandland.as

stian hviding

Stian Hviding

Arkitekt

Redgjørelse etter Åpenhetsloven,

 Bergen 1. september 2023

Sandland Holding AS – arbeid med menneskerettigheter og etisk handel

Innledning

Sandland Holding  AS visjon er å bygge bærekraftig samfunn for generasjoner. Verdiene våre forplikter oss å opptre etter høyeste etiske standard. Dette er et pågående arbeid hvor det alltid er rom for forbedring. Det er en kontinuerlig prosess.

Eiendoms og byggebransjen har flere risikoelementer ved virksomheten. Dette gjelder arbeidsforhold og produkter.

Forankring av ansvarlighet

Sandland Holding AS sin adferdskode skal sørge for at våre verdier og etiske retningslinjer er integrert i alle selskap i vårt konsern. Sandland Holding AS stiller samme krav til våre leverandører og underleverandører.

SH skal jobbe forsterke vårt arbeid på området i 2023 og 2024. Vårt fokus vil være på materialbruk og forbedre tiltak få å kunne avdekke brudd på menneskerettigheter.

Innkjøpsprosessen og risikovurderinger av leverandører er viktig i arbeidet med å fremme respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. SH er klar over at det finnes risikoprodukter hvor uregelmessigheter kan forekomme i vår verdikjede og det pågående arbeidet med risikokartlegging og leverandørevaluering startet opp i 2022. Vi legger OECDs veileder for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv til grunn for vårt arbeid, og benytter OECDs kontaktpunkts selvtest1 for å evaluere det løpende arbeidet. Vi har relativt få leverandører som jobber tett med oss. Vi har fokus på og følge dem opp angående deres ansatte og produkter de leverer til oss. I 2023 ser vi på ulike systemer som kan gi oss denne informasjonen på et enklere vis. Selskapet har behov for følgende informasjon:

• Foretaksinformasjon (produkter, land, ansatte, underleverandører) • Økonomi

 • Kvalitetsledelse 1

  • HMS – avvik
  • Produktdokumentasjon i vid betydning

Arbeidet med å kartlegge og vurdere negativ påvirkning og skade i vår verdikjede tar utgangspunkt i selskapets hovedprosess for kjernevirksomhetene service og entreprise. Både risiko knyttet til egen virksomhet og leverandørleddet er vurdert på bakgrunn av faktisk rapportering, mens risikovurderinger knyttet til verdikjeden bakover etter første og andre leverandørledd er basert på desktopresearch. Informasjon om materialbruken og sammensetningen av konkrete produkter er basert på miljødeklarasjoner (EPD-er) der dette er tilgjengelig, samt på leverandørenes egenrapportering om materialbruk. På følgende områder er det avdekket særlig risiko knyttet til SHs direkte eller indirekte påvirkning gjennom vår virksomhet og verdikjeden:

 • Konfliktmineraler

• Solceller

• Transport

• Metaller (stål, kobber, aluminium)

• Arbeids- og ansettelsesforhold hos underentreprenører

• Arbeids- og ansettelsesforhold hos leverandører og produsenter

Nyere fagområder som byggautomasjon, byggteknologisk utvikling og fornybar energi utgjør også risiko i form av at produktene som benyttes er høyteknologiske og består av til dels sjeldne og kostbare mineraler. Solceller utpeker seg som et særlig vesentlig område for oppfølging. Tekniske komponenter har ofte komplekse verdikjeder med risiko for brudd på menneskerettigheter og skadelig miljøpåvirkning under råvareuttak og -foredling. Det er også risiko for tvangs- og barnearbeid i disse verdikjedene.

Bruken av arbeidskraft, både i egen virksomhet og i form av underentreprenører, er et område hvor det er risiko for potensielle brudd på grunnleggende arbeiderrettigheter, anstendige arbeidsforhold, forhold knyttet til HMS og likestilling på arbeidsplassen.

Transport er et viktig risikoområde fordi SH sin levereandørkjede er internasjonal og består av mange ledd, hvor både materialer, komponenter og ferdige produkter skal fraktes over landegrenser. Dette er også et område som i liten grad er kartlagt og dokumentert av SH, fordi mange leverandører tilbyr fri frakt

Oppfølging av våre underentreprenører og leverandører og tiltak for å redusere risikoen

Siden selskapets største leverandører ofte er grossister med svært mange underleverandører, er det vurdert at den største generelle risikoen ligger i denne delen av leverandørporteføljen. I løpet av høsten 2023 er det derfor gjennomført en mer omfattende leverandørgjennomgang (due diligence) av selskapets 3 største leverandører og underentreprenører basert på omsetning til SH. Disse 3 leverandørene og underentreprenørene har vi jobbet tett med. Det ble ikke avdekket brudd på menneskerettigheter eller kritikkverdige arbeidsforhold gjennom leverandøroppfølgingen

Alle kontrakter/avtaler skal inneholde krav til leverandørens egenerklæring Fra 2024 skal alle underleverandører signere SH sin adferdskode for leverandører. Underentreprenører Bygg og anlegg er en næring der risiko for arbeidslivskriminalitet er høy, og våre underentreprenører blir derfor prioritert med tanke på tiltak og oppfølging. Kvalitet i ansettelsesavtaler, lønnsvilkår, kompetanse og arbeidsmiljøvilkår er viktige fokusområder som SH som oppdragsgiver skal påse at etterleves fullt ut og til enhver tid. Entreprisevirksomheten har SH største innkjøp av arbeidskraft og tjenester i form av underentreprenører til montasje- og blikkenslagerarbeider og betongarbeid. Prosjektledere har en viktig rolle i å sikre at disse forstår og etterlever SHs krav, både i form av krav i kontrakter og i praksis. Opplæring av prosjektledere er et viktig område for å kunne iverksette tiltak og sikre etterlevelse.

I tillegg vil HMS sentralt kunne beordre revisjon. Når vi avdekker feil, mangler eller brudd på lover, regler og våre etiske retningslinjer, får underentreprenørene og leverandørene en frist til å rette opp forholdene. Produkt- og materialleverandører Leverandørregistrets formål er å redusere risiko for SH og bidra til en seriøs bygg- og anleggsnæring. Registrering skal dokumentere at foretaksinformasjon og lovpålagte krav, slik som skattemessige forhold og lønns- og arbeidsvilkår for ansatte, er ivaretatt. Innkjøpsrådene i SH spiller en viktig rolle i å kommunisere våre forventninger og krav til samarbeidspartnere, og i å velge ansvarlige aktører når innkjøpsguider og leverandøranbefalinger skal utarbeides.

Rapportering og offentliggjøring av informasjon

Rapportering og offentliggjøring av informasjon

Bærekraftsrapporten for 2023 vil for første gang inneholde redegjørelse i tråd med kravene i åpenhetsloven, herunder vårt arbeid med aktsomhetsvurderinger og oppfølging av menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i vår virksomhet og verdikjede. Henvendelser og spørsmål knyttet til SHs arbeid med menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold kan rettes til thomas@sandland.as og vil besvares senest tre uker etter henvendelsen er mottatt.

Scroll to Top